Kik a versenytársaid?

Vállalkozásod meghatározásában sokat segít, ha tisztában vagy azzal, hogy a körülötted lévő versenytársakhoz miként viszonyulsz. Miben hasonlítasz és mik az eltérések. Ennek tisztázásban segít ez a cikk.

Az első üzleti éveimben jobban figyeltem a versenytársakra. Nem annyira a „szétzúzom a konkurenciát”, mint inkább a„tudom, hogy hasonló szolgáltatásokat nyújtunk, szóval csak szemmel tartom” értelemben.

Persze most is figyelem a trendeket, és azt, hogy kik és hogyan mocorognak a piacon, csak ma már másképp.

Az évek során az a tapasztalatom, hogy a konkurencia nem sok vizet zavar a vállalkozásomban. Sőt, tulajdonképpen a legjobb együttműködéseket olyan emberekkel kötöttem, akiket könnyen tekinthettem volna versenytársaknak. Pusztán azért, mert jól kiegészítjük egymást.

Minden vállalkozás egyedi, mindenkinek másképp szól a hangja, másképp szólítja meg az ügyfeleit.

Éppen ezért azt gondolom, hogy ha hitelesen mutatkozol, akkor a számodra legjobb ügyfelek jönnek majd hozzád, és azok, akik nem igazán illenek hozzád, nekik az a legjobb, ha valaki mással dolgoznak… meg persze neked is ez a legjobb.

Az üzleti élet sokkal kevésbé stresszes, ha nem a félelmekkel foglalkozol és nem a konkurenciára koncentrálsz, inkább csak csinálod a dolgodat, és amit csinálsz, azt jól csinálod.

Az objektív versenytárselemzés azonban hasznodra válhat

A kisvállalkozói versenytárselemzés az egyik legfontosabb eleme a vállalkozás tervezési és stratégiai folyamatainak, hiszen egyetlen brand sem létezik önmagában. Mindig vannak körülöttünk mások, piaci szereplők, konkurens cégek, márkák. Önmagad meghatározásában sokat segít, ha tisztában vagy vele, hogy a körülötted lévőkhöz miként viszonyulsz. Miben hasonlítasz és mik az eltérések.

A konkurencia elemzés lehetővé teszi, hogy megértsd a piacot, a vállalkozásod pozícióját a piacon és meghatározd a saját erősségeid, gyengeségeid. Ezen felül meghatározhatod a lehetséges piaci réseket, és megtalálhatod a lehetőségeket az egyedi értékajánlatod kialakítására. Javasolt folyamatosan végezni, hogy a vállalkozásod folyamatosan naprakész legyen a piacon végbemenő változásokról.

Milyen szempontok alapján elemezheted a versenytársaid?

  1. Üzleti stratégia:
    – 
    Milyen üzleti stratégiát követnek a versenytársak?
    – Milyen céljaik vannak és hogyan tervezik elérni őket?
  2. Termékek/szolgáltatások:
    – 
    Milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálnak?
    – Milyen minőségűek és hogyan állnak összehasonlítva a te vállalkozásod termékeivel/szolgáltatásaival?
  3. Piaci pozíció:
    – 
    Hol állnak mások piaci rangsorban és hogyan hat ez a te vállalkozásodra?
  4. Erősségek és gyengeségek:
    – 
    Milyen erősségekkel és gyengeségekkel rendelkezik a vizsgált versenytárs?
    – Hogyan tudja a vállalkozásod kihasználni ezeket a lehetőségeket?
  5. Marketing és reklám:
    – 
    Milyen marketing és reklám stratégiát követnek mások?
    – Milyen hatékonyságúak ezek a stratégiák és hogyan befolyásolják őket a vállalkozásra?
  6. Ügyfélkiszolgálás:
    – Milyen minőségű az ügyfélkiszolgálás a versenytársaidnál?
    – Milyen lehetőségek vannak a vállalkozásod számára az ügyfélkiszolgálás javítására?
  7. Árak és árpolitika:
    – 
    Milyen árakat kínálnak a versenytársak és hogyan befolyásolhatja ez a te vállalkozásodat?

Ezen szempontok figyelembevételével alapos képet kaphatsz a versenytársaidról, és döntéseket hozhatsz a saját pozíciód javításáról.

Ezt az elemzést ajánlott rendszeresen végezni, hogy a vállalkozás naprakész legyen a piaci változásokról és a konkurencia új üzleti stratégiáiról. Az elemzés lehetővé teszi a vállalkozás számára, hogy időben reagáljon a változásokra és kihasználja a lehetőségeket. Ezen kívül fontos figyelni a piaci szereplők folyamatos változásaira, beleértve új termékeik vagy szolgáltatásaik bevezetését, üzleti stratégiai változásait, vagy akár árak változásait.

Milyen más szempontok vannak még?

Porter féle versenytárs modell

Porter 5-forces modell egy népszerű keretrendszer a kisvállalkozások számára a versenytárs elemzéshez. Michael Porter, a Harvard Business School professzora fejlesztett ki, a következő öt erőforrást vizsgálja:

  • Piaci verseny:
    – 
    Milyen mértékű a verseny a piacon, és hogyan befolyásolja ez a vállalkozást?
  • Beszállítók:
    – 
    Milyen erős a beszállítók pozíciója, és hogyan befolyásolják ők a vállalkozást?
  • Ügyfelek:
    – 
    Milyen erős az ügyfelek pozíciója, és hogyan befolyásolják ők a vállalkozást?
  • Lehetséges új piacra lépők:
    – 
    Milyen könnyű új belépőknek megjelenni a piacon, és hogyan befolyásolja ez a vállalkozást?
  • Helyettesítő termékek:
    – 
    Milyen lehetséges helyettesítő termékek vannak a piacon, és hogyan befolyásolják ezek a vállalkozást?

Ez a modell segít megérteni, hogy melyek azok a faktorok, amelyek befolyásolják a versenyt a piacon, és hogyan tud a vállalkozás jobban teljesíteni a versenytársakkal szemben. Emellett segítséget nyújt a döntések meghozatalához, például a termékfejlesztéshez, a piaci stratégiához vagy a versenyképesség javításához.

Ha van egy ötleted, valósítsuk meg!

Tetszik, amit olvastál? Oszd meg mással is!

A cikk szerzője: