Weblap anatómia szolgáltatóknak – avagy hogyan épüljön fel a weboldalad?

Tervezed egy ideje a weblapod elindítását, de nem tudod hogyan kezdj hozzá? Mielőtt belevágsz az építkezésbe, jó, ha tervezel. Ebben lesz kísérőd ez a cikk.

Tervezed egy ideje a weblapod elindítását, de nem tudod hogyan kezdj hozzá? Hacsak nem vagy profi a webfejlesztésben, akkor biztosan úgy érzed, hogy ez egy hatalmas és ijesztő feladat.

Ne aggódj, nem kell egyedül csinálnod! Először csak gondold át, hogy mit szeretnél megvalósítani, és fogalmazd meg a főbb ötleteidet, aztán keress egy szakembert, aki segít létrehozni az álmaid weboldalát! Ez a cikk ebben a tervezésben fog segíteni.

Az első nagy kérdés az, hogy

Hogyan épül fel a weblap?

Akár Te kezded el saját magadnak összerakni, akár profira bízod, az oldalad alábbi négy elemére kell majd odafigyelned, és ezekről kell beszélned a weboldalad készítőjével:

  1. A tartalom — mit mondj a weblapodon?
  2. A struktúra — amit mondasz, hogyan és hol helyezkedjen el az oldalon? (Ez a cikk erről fog szólni.)
  3. A technikai felépítés — milyen kód, vagy keretrendszer fut a háttérben?
  4. A design — a kinézet, ami tulajdonképpen maga az első benyomás.

Ideális esetben már van elképzelésed a tartalomról. Ha nincs, akkor érdemes ezzel foglalkozni, mielőtt belevágsz a tervezésbe.

Most pedig beszéljünk arról, hogyan érdemes megtervezned a weboldaladat! Mit mi után és hogyan helyezz el rajta?

A főmenü

A menü ideális esetben az oldal tetején helyezkedik el, ahol a látogatók elsőre keresni fogják. Steve Krug már 2008-ban kimondta: Ne törd a felhasználód fejét! Ez azt jelenti, hogy legyen minden olyan egyszerű és konvencionális, amennyire csak lehet, hogy ne kelljen a felhasználódnak több energiát belefektetnie az egyes dolgok megtalálásába, mint amennyit nyerhet vele.

Ami a menüpontok számát illeti, lehetőleg tartsd hét alatt! Ennél több könnyen „túl sok” érzetet kelthet, és elveszíthetik a látogatóid a fonalat. Ha 7-nél több aloldalad van (és valószínűleg lesz is, ahogy a weboldalad növekszik), akkor ezeket almenükben, vagy a jelenlegi menüpontok alpontjaiban helyezheted el legördülőként.

A fő menüpontok, amelyeket az emberek ismernek és már megszoktak, a következők:

  • Főoldal
  • Rólam
  • Szolgáltatások
  • Blog
  • Kapcsolat

Egy üzleti weboldalnál nem érdemes túl kreatívnak lenni, mint például a „Jómagam”, „Igyunk egy kávét”, „Tollvonásaim”… stb., mert a látogatóid nem ezt szokták meg. Lehetsz kreatív a weboldalon — sőt, legyél is! Viszont ez ne menjen a felhasználói élmény rovására!

Következő pontként jöjjön a weboldalad kirakata:

A kezdőlap

Manapság az a legcélszerűbb, ha a honlap teljes szélességű, egymás alatt elhelyezkedő sávokkal rendelkezik, amiket lehet görgetni. Kerüld az oldalsáv használatát a kezdőlapon! Elviszi a fókuszt.

Nem véletlen hívom kirakatnak a kezdőlapot: a kezdőlap ideális esetben a webhelyed többi fontos oldalának a kivonatát tartalmazza. Nézd csak, így néz ki a mi kezdőlapunk: https://otthonaweben.hu/

Az alábbi elemeket jelenítsd meg a kezdőlapon:

1. szakasz: kép rólad, és a vállalkozásod fő üzenete

Az első benyomás a legfontosabb, és feltételezhetően azonnal meg akarod ragadni az emberek figyelmét, ezért a kezdőlapod első blokkja talán a legfontosabb része a weblapodnak.

Ez a blokk már azelőtt látható, hogy az emberek elkezdenének görgetni, ezért itt olyasmit kell mutatnod, ami világossá teszi számukra, mivel foglalkozol és kinek adod azt. Használj egy rövid kulcsmondatot, és mindenképpen legyen itt egy kép rólad! A potenciális ügyfeleid látni akarják, hogy kivel fognak dolgozni — kiben bíznak meg, szóval ne légy szégyenlős!

Törekedj arra, hogy ez az üzenet érzelmeket váltson ki a látogatódból, tudjon hozzá kapcsolódni és felismerje benne a saját megoldandó problémáját! Valami olyasmi szólaljon meg benne, hogy „Ahhhhaaaa, én is pont ebben vagyok”, vagy az, hogy „Igen! Pontosan erre van szükségem”. Ez így oké?

2. és 3. szakasz: rólam blokk és szolgáltatások

A következő két szakasz legtöbbször rólad szól a teljes „Rólam” oldalra mutató „Részletek” gombokkal, valamint egy rövid áttekintés a szolgáltatásaidról (lásd lejjebb a Szolgáltatás oldalról szóló részt).

Ha csak egy szolgáltatásod van, akkor írj róla egy keveset itt a kezdőlapon, és helyezz el egy „Részletek” gombot, amely a szolgáltatás részletekeit tartalmazó landing oldalra hivatkozik. Ennek a két szakasznak — Rólam és a Szolgáltatásaim — a sorrendje attól függ, hogy Te hogyan döntesz ezzel kapcsolatban, illetve a szolgáltatásodhoz mennyire fontos a Te jelenléted.

  • Rólam blokk
    Ez egy rövid bemutatkozás, aminek az a lényege, hogy mit kap az ügyfél tőled, amikor megkeres téged. Legyen itt egy „Részletek” gomb, ami elviszi a látogatót a bemutatkozó aloldaladra!
  • Szolgáltatásaid áttekintése
    Kép, vagy ikon, a szolgáltatás neve és a rövid — körülbelül egy mondatos bemutatója. Ez a blokk is tartalmazzon „Részletek” gombot minden egyes szolgáltatás leíró blokknál, ami a szolgáltatás részletes landing oldalára vezet!

4. szakasz: ajánlások

Ha vannak ügyfélvisszajelzéseid, esetleg dolgoztál olyan cégeknek, amiket szívesen mutatsz meg, ehhez a részhez jöhetnek. A javasolt elrendezés mondjuk lehet három oszlop, ami sliderként lapozható, mint például ahogy nálam is van:

5. szakasz: CTA — Call To Action — azaz felhívás cselekvésre

A cselekvésre való ösztönzés. Mit szeretnél, mit tegyenek a látogatóid? Természetesen azt, hogy vegyék fel veled a kapcsolatot, ugye?

Könnyítsd meg a számukra, mit tegyenek, hogy kapcsolódhassanak hozzád! Ez lehet időpontfoglalás, vagy kapcsolat oldalra mutató gomb, vagy akár egy anyagod letöltésére mutató link is. Valahogy így nézhet ki:

Még ha a látogatód a kezdőlapodon kívül más aloldalt nem is néz meg, akkor is világos képet kell kapnia arról, hogy mivel foglalkozol, kit akarsz megszólítani, milyen problémát oldasz meg, miért érdemes veled dolgozni, illetve hogyan léphet kapcsolatba veled.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz ez? Ha bármilyen kérdésed van ezzel kapcsolatban, írj egy e-mailt a [email protected] e-mail címemre!

A következőkben nézzük meg, hogyan nézhetnek ki a további aloldalaid!

A rólam/rólunk aloldal

Győződj meg arról, hogy ez a Rólad szóló aloldalon van egy kép, amin jól látszik az arcod! Legalább egyet, de optimálisabb, ha több képet is mutatsz magadról. Az emberek szeretik a képeket, és ha látnak rólad fotót, hamarabb megbíznak benned.

Fontold meg azt is, hogy a tartalom közé ajánlásokat — ügyfélvéleményeket — illesztesz, és az oldal végére tegyél cselekvésre ösztönzést (CTA) is!

Ha sok szöveged van, mutatok néhány ötletet arra, hogyan rendezheted el az oldaladon. Néhány általam használt „trükk” a következő:

  • Elválasztó blokkok és alcímek a szöveg szakaszokra bontásához
  • Különböző betűtípus és szín a címsoroknál
  • Listák és bulletpontok, amikor annak látod értelmét
  • Félkövér szöveg vagy más betűszín az általad fontosnak talált kifejezésekhez — azokhoz, amiket feltétlen el akarsz olvastatni a látogatóiddal
  • Vízszintes elválasztó vonalak
  • Releváns idézetek beillesztése a szöveg közé
  • Szöveg elhelyezése dobozokban (ehhez szükséged lesz minimális html/css ismeretre, hacsak nem használsz olyan oldalépítőt, mint az Elementor vagy a Divi)
  • A fentiekre találsz példát a saját „Rólunk” aloldalon.

A szolgáltatásaim aloldal

Attól függően, hogy mit kínálsz az ügyfeleidnek, érdemes létrehozni egy egyszerű áttekintést a szolgáltatásaidról — például dobozokban bemutatva. Nézd, mutatok egy jellemző elrendezést:

weblap szolgáltatások

Ez a fenti jól működik, ha több szolgáltatásod van. Kattintáskor minden egyes doboz külön oldalra visz, amely az egyes szolgáltatások részleteit magyarázza el.

Ha csupán egy szolgáltatásod van, akkor lehet, hogy több értelme van csak egy „Dolgozzunk együtt” című aloldalnak, ahol kibontod a szolgáltatásod és végigvezeted az oldal látogatóit azon, hogy hogyan tudsz segíteni és hogyan veheti fel veled a kapcsolatot. Mutatok egy példát, ahogy ezt az onlinetamogatas.hu weboldalon megoldottuk. Itt például a kezdőlap egyben a szolgáltatásbemutató oldal is.

A blog listaoldal

Ez az oldal minden esetben egy listaoldal, ami vagy tényleg lista elrendezésben, vagy dobozos elrendezésben mutatja meg a weblapod blogbejegyzéseit a látogatóidnak. Ezek a dobozkák kattinthatóak, és kattintás után elvisznek a teljes blogbejegyzésre. Úgy gondolom, annak, aki emberekkel foglalkozik és szolgáltatást nyújt — tehát valaminek a szakértője, elengedhetetlen valamilyen formájú szakértői jelenlét. Ez lehet YouTube videoblog, podcast csatorna, vagy akár a blog írása is.

Azt használd, amelyiken a leghitelesebben és legkomfortosabban tudod képviselni a szakértelmedet! Azt viszont használd!!!

Végül, de nem utolsó sorban:

A kapcsolat oldal

A kapcsolat oldalad felhasználását illetően a lehetőségeid korlátlanok. Én ugyan azt szeretem, ha minél letisztultabb a kommunikáció, ezért a telefonszámomon, az e-mail címemen és a kapcsolat űrlapomon nem találsz mást, de van olyan, aki a közösségi médián, vagy egyéb üzenetküldő alkalmazáson keresztül szeret kapcsolódni, így ki lehet tenni ide bármelyik olyan csatornát, ahol várod a látogatóidtól a megkereséseket.

Ha coachként egy első ingyenes konzultációt kínálsz, akkor célszerű ezt is feltüntetned a Kapcsolat oldaladon. Amit pedig már többször említettem, érdemes megfontolni az arcképed elhelyezését ezen az oldalon is, hogy ezzel is erősítsd a bizalmat.

Látod? Nem is olyan bonyolult a weblapod felépítése. Ha az olvasottak alapján elkezded magadnak felrajzolni a weblapod térképét, az hatalmas segítség lesz a webfejlesztődnek is, akit megkeresel az elkészítésével.

Ha pedig úgy döntesz, velünk akarsz együtt dolgozni, ide kattintva küldj egy üzenetet!

Tetszik, amit olvastál? Oszd meg mással is!

A cikk szerzője: